ALMOST IN LOVE: DOOR HIMSELVIS

In elke gedrukte periodiek van Almost in Elvis staat een recensie van de curieuze langspeler Almost in Love uit 1970. Uw vermoeden wordt bewaarheid want deze LP is inderdaad de inspiratiebron van onze naam. Vandaar dat de redactie het wel gepast vond om een aparte pagina te wijden deze recensies. Alle beschouwingen kunt u hier lezen. Gaat u mee?

In de 19e uitgave van Almost in Love, De Elvis., krijgen we een beschouwing van de langspeler door die royale knakker uit Memphis zelf.

De Verenigde Staten van Amerika klinkt op zichzelf als een compilatie van dromen, religies, talen, angsten, voorkeuren en alles wat God verboden heeft, net als de langspeler Almost in Love, een compilatiealbum van vreemdsoortige filmnummers en vergeten singles. Allemaal voorgedragen door Elvis Presley en dat is niet geheel toevallig.
De plaat in zijn originele uitvoering werd uitgebracht in oktober 1970 als ‘budget lp’, dat zoveel wil zeggen als niet zo veel voor weinig geld. Het album haalde toch nog een 65e plaats in de album top 100 van Billboard.
In de loop van de jaren is Almost in Love uitgegroeid tot de klassieker onder de in-de-aanbieding-albums van de heer Presley. Waarschijnlijk is de unheimische verzameling van liedjes hier mede debet aan. Als luisteraar word je van de ene emotie in de andere geslingerd. Van ontspanning naar ergernis en dan weer ergens er tussen in van verbazing.
Waarom de zanger Elvis ooit toestemming heeft gegeven om dit allegaartje van liedjes op ons los te laten, kan het best beantwoord worden met quotes van de man zelf. Hiermee heeft de vaste rubriek zijn hoogtepunt wel bereikt, kunnen we zeggen, want wie kan er beter over de elpee oordelen dan Elvis himselvis?

Almost In Love (uit de film Live A Little, Love A Little, uit 1968 en uitgebracht op single samen met A Little Less Conversation op de B-kant met een piek op de 95e plaats in de Billboard Hot 100. Geschreven door Luiz Bonfa en Randy Starr.)

‘Kijk, als je nog jong bent, denk je vaak dat je op iemand verliefd bent en wil je met die persoon trouwen. Later in het leven, merk je dat je je hebt vergist, dat je in feite niet van haar hield, dat dacht je alleen maar. En bij mij was dat niet anders. Er waren verschillende keren dat ik wel had willen trouwen, maar dan sprak mijn moeder met me en zei dat het beter was als ik nog even wachtte om te bekijken of dit wel echt was wat ik wilde. Dat deed ik en was er naderhand wel blij om.
Eén keer heb ik echt op het punt gestaan om te trouwen, dat was vlak voordat ik begon te zingen. In feite is mijn eerste plaat toen mijn redding geweest.’

Long Legged Girl (With The Short Dress On) (opgenomen voor de film Double Trouble uit 1967. Zonder schaamte werd het nummer als single uitgebracht met een zes jaar oud nummer als B-kant en haalde zowaar nog de 63e plaats in het voorjaar van 1967. In Canada haalde de single zelfs bijna de top 20! Achtergrondzangers zijn The Jordanaires. Geschreven door J. Leslie McFarland en Winfield Scott.)

‘De ideale vrouw moet vrouwelijk zijn. Ik weet het echt niet. Ik hou van een heleboel verschillende types. Ik denk dat ik daar meer over kan zeggen, zodra ik iemand heb gevonden op wie ik verliefd ben.’

Edge Of Reality (uit de film Live A Little, Love A Little en als B-kant uitgebracht van de single If I Can Dream in november 1968. De single haalde een 12e plaats. Schrik niet, dat is voor de voorkant. Edge Of Reality kwam niet verder dan de 112e plaats in de Hot 100. Edoch, dat is eigenlijk niet terecht. Het nummer had meer verdiend. Sorry Elvis, de redactie laat zich meeslepen. Geschreven door Bernie Baum, Bill Giant en Florence Kay.)

‘Mensen denken dat je knettergek bent als je over dingen praat die ze niet begrijpen.’

My Little Friend (studio opname van 16 januari 1969 en uitgebracht in 1970 als B-kant van de single Kentucky Rain. Het nummer haalde zelf geen notering. Geschreven door Shirl Milete.)

‘Ik heb een behoorlijke les gehad in de menselijke aard. Het is belangrijk om te proberen je te omringen met mensen die je een beetje geluk kunnen schenken, want je leeft dit leven maar één keer. Je komt niet terug voor een toegift.’

A Little Less Conversation (opgenomen voor de film Live A Little, Love A Little, zie Almost in Love. Geschreven door Bill Strange en Mac Davis.)

‘Wat voor zin heeft het om de negentig te halen, als je de eerste 89 jaar hebt weggegooid?’

Rubberneckin’ (opgenomen in de winter van 1969 en aanvankelijk bedoeld als albumvuller van een regulier album. Echter, het werd misbruikt in de film Change Of Habit uit 1969. Het nummer verscheen als B-zijde op de single Don’t Cry Daddy in 1970. Geschreven door Bunny Warren en Dory Jones.)

‘Ik leef niet in afzondering, ik ben gewoon stiekem.’

Clean Up Your Own Back Yard (opgenomen in 1968 voor de film The Trouble With Girls uit 1969. Het nummer werd in 1969 als single uitgebracht en haalde de 35e plaats in de V.S. en zelfs de 21e plaats in Engeland. Geschreven door Bill Strange en Mac Davis.)

‘Ik heb met intelligente mensen gesproken die mij vertelden dat ik vooruitgang moest maken als acteur, nieuwe horizonten moest verkennen, nieuwe uitdagingen moet aangaan en meer van dat soort dingen. Ik zou graag vooruit willen, maar ik ben slim genoeg om te beseffen dat je niet te veel hooi op je vork moet nemen. Ze willen dat ik een artistieke film probeer te maken. Dat is prima, misschien kan ik het ooit voor elkaar krijgen, maar nu niet. Ik heb elf films gemaakt en ze hebben allemaal geld opgebracht. Een bepaald type publiek vindt me leuk. Ik vermaak ze met wat ik doe. Ik zou toch dom zijn om met dat soort succes te knoeien.’

U.S. Male (opgenomen en uitgebracht als single in 1968 met Stay Away uit de film Charro! op de B-kant. Het nummer haalde een 28e plaats in de Hot 100. Achtergrondzangers The Jordanaires en geschreven door Jerry R. Hubbard.)
‘Geachte meneer de President.
Ten eerste wil ik mezelf graag even voorstellen. Ik ben Elvis Presley en bewonder u zeer en ik heb een groot respect voor uw ambt. Ik heb drie weken gelden met vicepresident Agnew gesproken in Palm Spring en daar heb ik mijn zorgen uitgesproken over ons land. De drugscultuur, de hippies, de studenten voor een democratische maatschappij, de Zwarte Panters enzovoort beschouwen mij niet als hun vijand, zoals zij de gevestigde orde noemen. Ik noem het Amerika en ik hou ervan. Meneer, ik sta volledig ter beschikking om het land te helpen. Ik heb geen enkel ander belang dan het welzijn van het land.’
Charro! (de titelsong van de gelijknamige film waarin Elvis voor de eerste en enige keer niet zingt. Het nummer werd als B-kant uitgebracht van de single Memories in 1969. Het liedje haalde op eigen kracht geen notering. Geschreven door Bill Strange en Mac Davis.)

‘Toen ik nog een kleine jongen was, zag ik mezelf altijd als de superheld in van die stripboeken en films. Ik groeide op met het idee dat die droom een keer uit zou komen.’

Stay Away, Joe (opgenomen in 1967 voor de gelijknamige film uit 1968. Op dit album is per abuis voor een alternatieve take gekozen, waarop je Elvis aan het einde van het nummer hoort lachen. Sowieso was het de bedoeling dat het nummer Stay Away op de lp zou komen, volgt u het nog? Geschreven door Ben Weisman en Sid Wayne.)

‘Ik werd het zat om iemand te spelen die eerst in een vechtpartij belandt om daarna te staan zingen voor een vent die ik net in elkaar heb geslagen.’